02 July 2009

Linde en vlier



De lente is voorbij en de zomer doet hard zijn best. Nog zijn de nachten fris en de blaadjes groen. De vlierbloesems zijn al verdwenen van de bomen. In flessen in de koelkast wachten ze, tot siroop verwerkt, af tot ze in onze magen verdwijnen.
De siroop maakte ik door een drietal handen vol bloesems samen met stukken citroen en limoen met water in een pot te stoppen. Het geheel stond lekker in de zon te broeien, twee etmalen lang en werd toen door een doek gezeefd en met suikerwater tot siroop verwerkt. Lekker fris!

De lindenbomen bloeien nog, op de lange stationslaan van Scurcola (precies één kilometer lang en de meest rechte straat die ik ken). In competitie met de talloze bijen die de bomen doen zoemen van zoetheid plukten we de trosjes. Deels gedroogd zullen ze in de winter in thee verdwijnen, het andere deel staat eveneens in een pot te zonnen tot siroop.

2 comments:

vlijtig said...

Hee, ik wist helemaal niet dat je ook lindesiroop kan maken van lindebloesem. Ik wist eerlijk gezegd niet eens hoe lindebloesem er uit zag. Ik ga er eens op letten. En als ik ze tegenkom ga ik er zeker siroop van proberen te maken (op dezelfde manier als vlierbloesemsiroop?). Ben benieuwd.

vlijtig said...

O ja Vlijtig alias Flowery Food alias Kristel